روش های پژوهش رفتار

درک علمی رفتار

در ابتدا می خواهیم چشم اندازی از رویکرد علمی نسبت به کسب دانش و تمایز دادن بین پژوهش پایه وکاربردی بدست آوریم.

رویکرد علمی مجموعه ای کلی از روش های جمع آوری و تفسیر شواهد به روشی است که منابع اشتباهات را محدود ساخته وما را به نتایج قابل اتکا برساند.

رویکرد علمی چگونه با سایر روش های یادگیری متفاوت است؟

همیشه جهان پیرامون خود را مشاهده نموده و در جستجوی توضیحی برای آنچه می بینیم و تجربه می کنیم هستیم ولی گاهی به جای استفاده از یک روش علمی بیشتر بر دریافت ناگهانی خود یا نظر سایر افراد تکیه می کنیم .

این امر باعث می شود که بدون هیچگونه پرسشی قضاوت شخصی خود، یا یک داستان منفرد درمورد تجربه یک فرد را بپذیریم.

اهداف کلی پژوهش علمی رفتار عبارت است از تشریح رفتار، پیش بینی رفتار، تعیین علت و درک یا تفسیررفتارمورد مطالعه می باشد.

پژوهش پایه و کاربردی

پژوهش پایه

پژوهش پایه سعی در پاسخ دادن به سوالات بنیادی درمود طبیعت رفتار دارد.

بررسی ها در این پژوهش اغلب درمورد مباحث تئوریک مانند شناخت ، احساسات ،انگیزه ، یادگیری ، سایکوبیولوژی ، رشد شخصیت و رفتار اجتماعی طراحی می شوند.

پژوهش کاربردی

پژوهش کاربردی درمورد مسائلی انجام می شود که در آنها مشکلات عملی و راه حل های بالقوه برای آنها بررسی می شوند.

در مقایسه پژوهش پایه و کاربردی باید گفت که هردوی این پژوهش ها مهم هستند و هیچکدام بردیگری برتری ندارند. درواقع پیشرفت در دانش وابسته به اشتراک مساعی بین پژوهش پایه و کاربردی می باشد. طرحهای ارزشیابی برنامه های اصلاحات اجتماعی ، آموزشی ، قضایی ، صنعتی ، بهداشتی از حوزه های مهم در پژوهش کاربردی هستند.

از کجا شروع کنیم؟

اکثر موارد شروع روند پژوهش کنجکاوی درمورد یک موضوع و سوال پرسیدن درمورد آن و سپس تلاش برای پاسخگویی به آن پرسش می باشد.

هیپوتز و پیش بینی

اکثر بررسی های پژوهشی تلاش برای آزمون هیپوتزی هستند که توسط پژوهشگر فرموله شده است.

هیپوتز نوعی ایده یا پرسش است که عبارتی را بیان می کند که ممکن است صحیح باشد وباید شواهدی برای تائید یا رد آن ارائه شود. هنگامی که هیپوتز پیشنهاد شد ، اطلاعات باید گردآوری شود و همخوانی شواهد با هیپوتز مورد ارزیابی قرار گیرد .

در پژوهش نخست پرسشهایی درذهن پژوهشگر مطرح می شود و او روندی را برای گردآوری اطلاعات جهت پاسخ به آن سوالات ایجاد می کند.

هیپوتز ساختن عبارتی است که درآن امکان ارتباط دو متغیر بیان می شود مانند : " ازدحام منجر به پائین آمدن نحوه اجرای کارهای ذهنی می شود" .

پس از فرموله کردن هیپوتز پژوهشگر یک بررسی را برای آزمون هیپوتز خود طراحی می کند. دراین مرحله پژوهشگر درمورد نتیجه بررسی خود یک پیش بینی انجام می دهد. چنانچه این پیش بینی توسط نتایج بررسی تائید شود آنوقت هیپوتز پشتیبانی شده است. درصورت عدم تائید ، یا هیپوتز رد می شود ویا بررسی های بیشتر با استفاده از سایر روش های تحقیق انجام می گیرد.

توجه کنید که درصورت تائید فقط هیپوتز توسط شواهد پشتیبانی شده و اثبات نشده است. انجام بررسی های بیشتر با سایر روشهای پژوهش و تائید مجدد ما را دردرست بودن هیپوتز مطمئن تر می کند.

انتخاب یک روش مناسب برای پژوهش رفتار

متغیر رویداد، وضعیت ، رفتار یا خصوصیات فردی است که تغییر می کند. ارتباط بین دو متغیر در بیشتر بررسی ها مورد مطالعه قرار می گیرد.

روش های غیرآزمایش و آزمایشی

دو رویکرد کلی در بررسی روابط بین دو متغیر وجود دارد که روش های غیر آزمایشی و آزمایشی می باشند. در روش غیر آزمایشی ، وابستگی ها از طریق انجام مشاهدات یا سنجش متغیر های موردنظر بررسی می شوند. بدین معنا که پدیده ها همانطور که به طور طبیعی رخ می دهند مشاهده می شوند. این امر می تواند ازطریق پرسش از افراد درمورد شرح موضوع ، مشاهده مستقیم، ضبط واکنش ها، یا حتی بررسی سوابق عمومی مانند اطلاعات آماری انجام شود. هنگامیکه دو متغیر با هم تغییر کنند ارتباط بین متغیرها ایجاد می شود.

رویکرد دوم در مطالعه ارتباط بین متغیرها روش آزمایشی نامیده می شود. روش آزمایش کنترل واداره مستقیم متغیر ها را درگیر می سازد. پژوهشگر با مهارت متغیر اولیه را اداره کرده و سپس پاسخ را مشاهده می کند.

انتخاب روش چندگانه در پژوهش دارای برتری می باشد.

درک نتایج پژوهش

شرح و ارتباط اطلاعات گردآوری شده

آمار به ما کمک می کند تا اطلاعات گردآوری شده در بررسی های پژوهشی را درک نماییم. هنگام مطالعه یک متغیر برای آن تعریف عملیاتی و سطوح مختلف درنظر گرفته می شود. سطوح متغیر بااستفاده از یکی از چهار مقیاس سنجش یعنی اسمی، ترتیبی، فاصله ای،و نسبتی شرح داده می شوند.

هنگام تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش نوع آمار متناسب با بررسی را مقیاس استفاده شده تعیین می کند.

استنباط آماری

علاوه بر آمارتشریحی پژوهشگران به آمار استنتاجی نیز علاقمند هستند.باید بتوانیم استنتاج کنیم که آیا نتایج حاصله از یک بررسی بخصوص همچنان در تکرارهای متعدد به دست خواهند آمد.

هنگام عمومیت بخشیدن به نتایج یک پژوهش که بررسی آن در نمونه و روند بخصوص انجام یافته استمسئله عمومیت دادن یافته ها به سایر جمعیت های شرکت کنندگان در پژوهش یا به سایر روش های سنجش متغیرها مطرح می شود.

نوشتن گزارش پژوهش

گزارش یک پژوهش و نوشتن مقاله آن برای یک کلاس درس و یا چاپ در ژورنال معمولا" طبق سبکی خاص وموردنظر انجام می شود.

گزارش پژوهش در پنج بخش اصلی تنظیم می شود شامل چکیده، مقدمه، روش بررسی، نتایج و بحث.

فهرست منابع استفاده شده طبق فرمتی مشخص باید ارائه شود. جداول و ارقام مورد استفاده در ارایه نتایج نیز در گزارش گنجانده می شوند.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها